tirsdag 28. august 2012

Spis deg best!


I sommer kom mamma innom med boka ”Spis deg best”. Og mutter'n har peiling skjønner dere! Sånn er det bare ;-)

Omtale
Boka er for deg som trener mye og som deltar på lange konkurranser. Dette er ikke ”bare en oppskriftsbok” men en bok som også gir en grundig innføring i ernæringslære. Boka tar for seg tema som hvilken type energi du trenger når, hvordan du bør spiser i forkant av konkurranser, hvordan du spiser for å restituere deg best mulig og hvordan du spiser for å få best mulig effekt av en treningsøkt.

Med andre ord: PERFEKT!
Mer omtale av boka på Birkebeiner.no http://www.birkebeiner.no/Birkebeinerrennet/Nyhets-arkiv/Nyttig-kostholdsbok/
For etter å ha gått på et par ernærings-smeller (les: Hove Tri blant annet) så var jeg i sommer blitt en svært så lærevillig og overmoden ernærings-elev, klar for å lære alt om "ernæring i de lange løp". For saken er jo at jeg ikke har spesielt mye erfaring med lange konkurranser og treningsøkter. Dermed aner jeg ikke hvor mye eller hvor ofte jeg faktisk trenger å innta næring i forkant, underveis og etterpå. Jeg følte rett og slett et behov for å øke kompetansen både i form av teori og praksis.

Boka er lettlest og kan glatt anebefales!!

Så må jeg jo bare dele en oppskrift fra boka. Disse energibarene lagde jeg og sendte med Tim da han skulle delta på Norseman og dette er en "kaloribombe" altså, bare så dere er advart.... men kalorier er som kjent bra så skal du kjøre langt og hardt så sier jeg bare: kjør på!!
Energibar på boks ;-)
Oppskriften energibar
250g peanøttsmør
250g flytende honning
100g puffet havre
200g tørket frukt
200g nøtter
100g kokosmasse
2ts kanel
2ss rapsolje

Smelt peanøttsmør og honning, bland inn resten. Hell over i en form og enten 1) sett formen i fryseren for så å ta den ut når blandinga er frossen eller 2) stek på 150C i 10min og avkjøl i romtemperatur. I begge tilfellene: skjær opp barer i passe størrelse. Jeg valgte å steke dem og da ble de sånn passe faste. Og jeg brukte tørka tranebær (nam!) og rispuffer. Ellers kan man jo bare juster som man vil.

Den originale oppskriften inneholder ~5000 kcal. (mener jeg å huske) så ikke noe hvilehjem altså ;-)

24 kommentarer:

  1. Uten mat og drikke, duger helten ikke - er det noe som heter. Som Silja sier, jeg rasket med meg en liten haug av denne energibaren. Det var ikke planlagt, jeg ante ikke hva som var i den, hadde ikke engang smakt ordentlig på den og tenkte egentlig ikke over det heller!

    Og en av grunnene til at Norseman gikk bra, var sef mat - og mengden jeg spiste. Blandinga til Silja gikk på høykant på de 18 milene under Norseman. De var kanongode, magen reagerte ikke på de - og jeg hadde et stabilt blodsukker HELE veien!

    Så de anbefales på det varmeste av en triathlet som gjorde sitt livs konkurranse for noen uker siden :)
    Og man kan også si at jeg stoler på Silja, når jeg helt ukritisk tar de med, hun kunne jo ha forgiftet meg med vilje...... :!

    SvarSlett
  2. Å, herlig! Det så fantastisk bra ut, takk for oppskrift! Nesten litt synd jeg ikke skal løpe maraton i høst likevel ;) Men jeg skal jammen lage til min bedre halvdel når han skal ut på langturer før Amsterdam maraton :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du som løper langturer kan fint legalisere inntak av et par-tre-fjorten slike barer!! ;-)

      Slett
  3. Hmmm... det er vel lov med slike energibarer selv om man løper 400m også? Ja, tror vi sier det...

    SvarSlett
    Svar
    1. Selvsagt! ;-) Og om du løper mange nok 40-metre så blir det til slutt ganske langt ;-)

      Slett
    2. 400-metre skulle det stå haha

      Slett
    3. Knall å høre. Og forresten, driver å løper 40m for tiden også. Hadde 10 x 40m her forleden dag, og det er mange nok for en kaloribombe tror jeg.

      Uten mat og drikke duger helten ikke (og da snakker vi kaloriholdig mat og god drikke).

      Slett
    4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    5. Timestamp-innstillingene på bloggen din er riktige også nå, og høstfargene er på plass. Supert ((:

      Slett
    6. Ja jeg måtte jo fikse det da du så fint kommenterte det (og atpåtil kom med bruksanvisning for hvordan fikse det hehehe). Og god drikke.... da mener du øl ikke sant? ;-) hehe

      Slett
    7. Jepp, jeg mener øl. Jeg har nettopp vært på butikken nå og kjøpt et par (les: fire) flasker som skal nytes i kveld. Må jo feire SRM #100!

      Slett
  4. Det der er energibaren sin det!! Høres utrolig gode ut også :) Må testes!

    SvarSlett
  5. Takk Silja!! Jeg trengte virkelig ei ny energibaroppskrift! Jeg skal lage disse så fort som råd er. Fint å variere litt under trening og lange konkurranser :)

    SvarSlett
  6. Svar
    1. Boka er fin; spesielt likte jeg den fordi den formidler basiskunnskap på en veldig enkel måte som er lett å forholde seg til! Og du som trener langt på både sykkel og mer til Cathrine kommer til å ha nytte av disse ;-)

      Slett
  7. Hmm... tror jeg må vurdere å kjøpe den. Alltid lurt å "lese seg litt opp" på slike viktige emner. Særlig hvis det er noe (les, jeg) har lyst til å satse på og bli god på! :)
    Så takk for tipset :)

    SvarSlett
  8. Endelig en bok jeg ventet på. Har også skikkelig problemer med det hva jeg skal spise. Spiser mest sannsynlig for lite når og etter at jeg trener og litt for mye innimellom

    SvarSlett
  9. Den boka så interessant ut. Jeg vet ikke så mye om kosthold. Jeg spiser rett og slett det jeg kjenner at kroppen responderer godt på. Og så prøver jeg å unngå å la meg påvirke av alle hysteriske mediejippoer. Når det gjelder kost på langtur, går det i banan, rosiner, druesukkertabletter og vann. Jeg får ikke ned gel og sportsbarer. Skal definitivt prøve oppskriften til mammaen din. Har løpt langt mange ganger uten annen næring enn vann (ikke sååååå langt, da, men 20+ km), og merker at jeg bruker lengre tid på å ta meg inn i etterkant da. Takk for tipset.

    Under Stockholm Marathon, var det saltgurka på en av matstasjonene. Svenskene heiv innpå, jeg sklei på alle gurkene som lå på bakken og ble lett irritert. Det har sikkert noe med saltinnholdet å gjøre at de serverte det, men det virket veldig rart :-)

    SvarSlett
  10. Å så spennande med heimelaga energibarar!
    Det er kjekt når ein har ete seg lei av ein viss type kjøpte energibarar, som eg har gjort av High5.
    Då er yndlingsbaren plutseleg uspiseleg :D

    Høyrest ut som ein smakfull oppskrift.
    Kanskje skal eg prøve den, eg har nemleg utruleg mykje honning i skapet som eg ikkje brukar ellers.
    Nøttene kan eg jo erstatte med noko anna (sesamfrø kanskje?), dei har vist seg å føre til magesmertar hos meg i samband med trening.
    Men ellers høyrest det ok ut.

    Eg laga meg ein gong noko energibarar med berre havre og sukker og salt, sånn ultra-magevennleg og billig, men dei blei jo kjedelege etterkvart.
    Det er jo godt med litt smak og noko å tygge på.

    Bra at du delte oppskrifta!

    SvarSlett
  11. Takk for oppskriften. Jeg modifiserte den litt ved bl.a. å legge til en plate kokesjokolade. Resultatet ble bra (til meg å være):

    http://bjull.blogspot.no/2013/02/lage-energibar-selv-level-1.html

    SvarSlett
  12. Hei Silja!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett
  13. Hei Silja!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett